25 فوریه 2023- بر اساس یک بررسی سیستماتیک منتشر شده در Diabetologia، در مقایسه با پسران، دختران مبتلا به دیابت نوع 1،هموگلوبین A1c بدتر، BMI بالاتر و کتواسیدوز دیابتی بیشتری دارند و به دوزهای بالاتر انسولین نیاز دارند.

پرفسور سیلویا دی وریس، و همکارانش از دپارتمان پزشکی عروقی مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، می‌گوید: تفاوت‌های مشاهده‌ شده بین دختران و پسران در جمعیت‌های مورد مطالعه ی ما می  ‌تواند تا حدی به بلوغ نسبت داده شود، اما این موضوع، تفاوت‌های بالقوه در کودکان کوچک ‌تر را توضیح نمی‌دهد. عواملی که ممکن است در سنین قبل از بلوغ نقش مهمی داشته باشند، تفاوت در توزیع چربی، مقاومت به انسولین، عوامل رفتاری، هورمون رشد و تأثیر اولیه استروئیدهای جنسی است. سوگیری درمان به ضرر دختران جوان نیز ممکن است بر مراقبت بالینی روزانه تأثیر بگذارد و به طور بالقوه بر درمان عوامل خطر تأثیر بگذارد.

محققان مطالعات منتشر شده در این زمینه را از MEDLINE تا ژوئن 2021 جستجو کردند و 90 مطالعه ی مشاهده‌ای، کوهورت، مقطعی و مورد شاهدی را با 643217 نفر شناسایی کردند که شامل ارزیابی دیابت، ویژگی‌های جنسی، توزیع جنسیتی و کودکان و/یا نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 برای بررسی بود. تمام مطالعاتی که به تفاوت‌های جنسی در بین کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 اشاره می ‌کردند، در این بررسی وارد شدند.

اکثر مطالعات، HbA1c بالاتری را برای دختران در هنگام تشخیص و در طول درمان در مقایسه با پسران مشاهده کرده بودند. علاوه بر این، این مطالعات افزایش شدید HbA1c را در طول زمان در بین دختران نشان داد. بسیاری از مطالعات همچنین BMI بالاتر، شیوع بیشتر اضافه وزن یا چاقی و شیوع بالاتر دیس لیپیدمی را در بین دختران مشاهده کرده بودند.

برای پسران، هیپوگلایسمی و بهبودی نسبی از بیماری بیشتر اتفاق افتاد در حالی که کتواسیدوز دیابتی و بستری شدن در بیمارستان بیشتر در دختران رخ داد. بیشتر یافته ‌های مطالعات نشان می ‌دهد که دختران در مقایسه با پسران بیشتر از پمپ انسولین استفاده می ‌کنند و به دوزهای بالاتر انسولین نیاز دارند.

محققان همچنین بیماری های همراه از جمله بیماری تیروئید و بیماری سلیاک را در میان شرکت کنندگان زن در مقایسه با مردان مشاهده کردند. هر یک از مطالعات، کیفیت زندگی پایین‌تری را در میان شرکت‌کنندگان زن گزارش کرده بود.

به گفته محققان، تعداد زیادی از مطالعات که نتایج مشابهی را گزارش می ‌کنند که یک جنس را بر دیگری ترجیح می‌ دهد در چندین دسته بالینی، این شواهد را به طور فزاینده ‌ای قانع ‌کننده می ‌کند.

نا برابری های جنسی در انواع متغیرهای بالینی روزانه و نتایج در جمعیت دیابت نوع 1 کودکان، به ویژه در میان نوجوانان دختر مشاهده می شود. محققان نوشتند که بیشترین تفاوت‌ها در مورد کنترل قند خون، BMI، دوز انسولین، DKA و کیفیت زندگی دیده می‌ شود. این تفاوت‌ها نشان ‌دهنده یک نمایه بالینی کمتر مطلوب برای دختران جوان است که پیامدهای بالقوه‌ای در آینده دارد.

منبع:

https://www.healio.com/news/endocrinology/20230215/girls-with-type-1-diabetes-have-worse-outcomes-compared-with-boys